Skip to content Skip to footer

Jura Krakowsko-Częstochowska to zdecydowanie jedno z najpiękniejszych miejsc w Polsce, ze względu na walory przyrodnicze i historyczne, z których słynie ta ziemia. Pagórkowaty teren otoczony zamkami i wapiennymi ostańcami urzeknie niejednego turystę. Jeżeli chcemy te atrakcje zobaczyć na własne oczy, przebiegający przez jurę rowerowy Szlak Orlich Gniazd będzie najlepszą z możliwych opcji. Jednak na zwykłym rowerze nie każdy poradzi sobie z wymaganiami tej trasy, dlatego proponujemy Wam pokonanie tego pięknego szlaku na rowerach elektrycznych wraz z przewodnikiem oraz wsparciem technicznym na trasie . Pomożemy zaplanować nocleg lub dwa w zależności od preferencji . Zapewniamy transport wszystkich uczestników wycieczki oraz rowerów.

Jedną z atrakcji jest zamek w Bobolicach.

Szlak Orlich Gniazd nosi miano nie tylko jednej z najpiękniejszych, ale też najstarszych tras rowerowych znajdujących się w Polsce. Warto przejechać ją chociażby ze względu na ciekawe ukształtowanie terenu, które jest nie lada wyzwaniem dla rowerzystów. Można tutaj dostrzec, że Matka Natura i upływający czas są dla siebie sprzymierzeńcami, ponieważ liczne pagórki i wapienne ostańce to charakterystyczne elementy tego regionu. Oprócz walorów przyrodniczych napotkamy interesujące ślady historyczne w postaci średniowiecznych zamków i ich ruin, wzniesionych oczywiście na wzgórzach, co miało niebagatelne znaczenie w przeszłości. Stąd właśnie szlak zawdzięcza swoją nietuzinkową nazwę. Owe budowle w otoczeniu skał wapiennych przypominały orle gniazda i były trudno dostępne dla wrogów.
 

Rowerowy Szlak Orlich Gniazd – praktyczny opis szlaku

Zamki zwane Orlimi Gniazdami są z pewnością największą atrakcją szlaku. Podróżując Rowerowym Szlakiem Orlich Gniazd (SOG), mamy okazję odwiedzić aż 10 wspaniałych zamków! Warto wiedzieć, że o ile w niektórych miejscach szlak prowadzi nas tuż pod bramą wejściową na zamek, to nie w każdym przypadku tak jest – do niektórych zamków trzeba podjechać kilkaset metrów, a Zamek Tenczyn łatwo przegapić w gęstwinie drzew Puszczy Dulowskiej. Na szczęście w wielu miejscach znajdziemy drogowskazy, kierujące nas do pobliskich atrakcji. Byłoby jednak niesprawiedliwe sprowadzanie Rowerowego SOG wyłącznie do zamków. Źródło rzeki wymienianej w hymnie państwowym, kamienne stodoły, zabytkowa brama udekorowana postaciami zwierząt, a może wapienne skały rodem z filmów fantasy? To jedynie kilka przykładów atrakcji przy Rowerowym Szlaku Orlich Gniazd, za którymi warto się rozglądać.

Rowerowy Szlak Orlich Gniazd to również malownicze krajobrazy, które podziwiamy, gdy szlak wije się przez wzgórza i pola uprawne, od czasu do czasu zjeżdżając do skalnych wąwozów i leśnych dolin. Przekładając to na wskazówki praktyczne: uprzedzamy, że te jurajskie widoki są wymagające dla rowerzystów. Na szlaku – pomimo że nie jesteśmy w górach – cały czas jedziemy albo w górę, albo w dół, uzbieramy tutaj ponad dwa tysiące metrów przewyższenia, właściwie trudno tu o płaskie odcinki. Jednocześnie nie znajdziemy tu jakichś stromych ścianek, a dzięki przyjaznej nawierzchni – szlak jest do przejechania bez schodzenia z roweru nawet dla osób, które nie posiadają górskiego doświadczenia. Mniej przyjemne fragmenty, zaniżające ogólne wrażenie z „jezdności” Szlaku, szacujemy na ok. 1% całego dystansu, a składają się na to następujące odcinki:

Jura Krakowsko-Częstochowska czasami kojarzy się z piachami, przez które ciężko przejechać. To prawda, ale mamy dobrą wiadomość: nie dotyczy to Rowerowego Szlaku Orlich Gniazd! Obecnie zdecydowana większość szlaku została już wyposażona w dobrą nawierzchnię, najczęściej asfaltową, a trudniejsze odcinki są sukcesywnie eliminowane i poprawiane. Warto również podkreślić i docenić, że ten długi szlak starannie unika dróg publicznych o większym natężeniu ruchu. Jeżeli ktoś podróżował nim parę lat temu, będzie miło zaskoczony dobudowanymi w ostatnich latach ścieżkami, jak chociażby fragment wzdłuż drogi nr 792 na Podlesice. Dzięki tym inwestycjom, na całej trasie jedziemy jedynie niecałe pół kilometra po drodze wojewódzkiej – jest to droga nr 790 w Podzamczu. Najlepiej ten fragment ominąć, podjeżdżając pod Zamek Ogrodzieniec.

Na szczęście przyjemnych odcinków przygotowanych specjalnie dla rowerzystów jest na Rowerowych Szlaku Orlich Gniazd znacznie więcej i przybywa ich z każdym rokiem. Niemile wspominany przez rowerzystów odcinek Jaroszowiec – Rabsztyn uzyskał nową nawierzchnię w lipcu 2022. Trasa jako całość jest malownicza pod względem krajobrazowym, ciekawa pod względem historycznym, jak i wymagająca pod względem sportowym. Dzięki tym walorom można ją zdecydowanie nazwać wizytówką regionu Jury Krakowsko-Częstochowskiej.

Rowerzyści często zastanawiają się, ile czasu przeznaczyć na przejazd Szlakiem Orlich Gniazd. Podpowiadamy: jeżeli chcecie zwiedzać zamki i obfotografować różne atrakcje po drodze – zdecydujcie się na wariant dwu-, a nawet trzydniowy, z noclegiem na trasie. Tę trasę jak najbardziej da się pokonać w jeden dzień, przy czym będzie to wtedy wycieczka bardziej sportowa niż krajoznawcza.

Rowerowy Szlak Orlich Gniazd – najważniejsze informacje

  • Długość szlaku: 190 km (według śladu GPX, do pobrania u góry strony) + ew. 2 km dojazdu ze stacji Częstochowa Stradom do początku szlaku.
  • Wspólne odcinki z innymi szlakami: w sporej części Rowerowy Szlak Orlich Gniazd pokrywa się z pieszą wersją SOG. Ciekawostka: tylko pieszy Szlak Orlich Gniazd prowadzi przez Ojcowski Park Narodowy, a tylko rowerowy odwiedza Zamek Tenczyn.
  • Nawierzchnia: w większości asfaltowa (drogi publiczne i ścieżki rowerowe). Na pozostałych fragmentach różne rodzaje nawierzchni: ścieżki leśne, drogi polne, utwardzone żwirem, a nawet fragment po kostce brukowej oraz odrobina charakterystycznych jurajskich piachów. Nawierzchnia asfaltowa na drogach publicznych o zróżnicowanej jakości: od zniszczonej do bardzo dobrej.
  • Oznakowanie: bardzo dobre, nowe. Na szlaku prowadzą nas białe tabliczki z logo szlaku, a na niektórych odcinkach – znaki malowane na drzewach (czerwony pasek i rower na białym tle). Bardzo często na tabliczkach jest dodatkowo informacja o odległościach do kolejnych miejscowości i do końca szlaku. Dodatkowo spotkamy sporo tablic informacyjnych, mapy oraz znaki kierujące do pobliskich atrakcji. Szlak ma dość skomplikowany przebieg, z tego też powodu polecamy korzystanie ze śladu GPX. Plik GPX z tej trasy pobierzesz na górze strony.
    Ważne: na szlaku w wielu miejscach można dostrzec stare, wytarte oznakowania (malowane). Ze względu na nowe poprawki do przebiegu Szlaku nie należy się nimi kierować; radzimy rozglądać się za nowymi tabliczkami i znakami.
  • Bezpieczeństwo: Rowerowy Szlak Orlich Gniazd, według nowego przebiegu, należy do całkiem bezpiecznych tras. Inwestycje w ścieżki rowerowe pozwoliły na niemal całkowite wyeliminowanie przejazdów po ruchliwych drogach publicznych – został jedynie około 500-metrowy odcinek przez Podzamcze drogą wojewódzką. Większy ruch samochodowy można także napotkać na wyjeździe z Częstochowy ulicą Mirowską oraz na wjeździe do Krakowa ulicą Balicką, gdzie nie ma ścieżki rowerowej. Poza tym na szlaku można napotkać na miejsca niezbyt idealne pod względem bezpieczeństwa, jak przykładowo wyjątkowo wąski 20-metrowy fragment leśnej ścieżki w Złotym Potoku czy przejście dla pieszych przez drogę 94 w Olkuszu – są to jednak pojedyncze miejsca na całym szlaku.
  • Trudność: Rowerowy Szlak Orlich Gniazd należy do szlaków umiarkowanie trudnych. Trudność szlaku wynika z dwóch czynników: dystansu oraz przewyższeń. Ponad dwa tysiące metrów w pionie to całkiem sporo jak na szlak poza górami. Na szczęście wspomaganie elektryczne w naszych rowerach niweluje te trudności.
  • Miejsca Obsługi Rowerzystów (MOR): na Rowerowym Szlaku Orlich Gniazd nie ma wybudowanej dedykowanej infrastruktury, takiej jak wiaty czy miejsca odpoczynkowe, nie ma też toalet. Na trasie napotkamy na zaledwie kilka wiat turystycznych. Przy nowym odcinku ścieżki za Żarkami zostały postawione również ławeczki. Rowerzystom pozostaje korzystanie z ogólnodostępnej infrastruktury turystycznej, która w poszczególnych gminach jest mniej lub bardziej rozwinięta. Odpoczynki najlepiej zaplanować w pobliżu zamków lub ryneczków na trasie – w tych miejscach najłatwiej o uzupełnienie zapasów, jak i przygotowane dla turystów miejsca odpoczynkowe i toalety. W razie niepogody schronienia na trasie można też szukać pod wiatami na przystankach autobusowych.
  • Rekomendowany rower: ze względu na dużą ilość podjazdów polecamy pokonanie wyprawy na rowerze elektrycznym górskim lub trekingowym
  • Podjazdy: praktycznie cała trasa Rowerowego SOG składa się z podjazdów i zjazdów. Za Częstochową podjazdy są raczej łagodne, dłuższe i po lepszej nawierzchni, za to im bliżej Krakowa – tym częściej trafiają się podjazdy krótsze, za to bardziej strome i poza asfaltem.

Rowerowy Szlak Orlich Gniazd – na co zwrócić uwagę? 

  • Zwiedzanie zamków
  • Każdy z zamków na trasie Rowerowego SOG ma inne zasady wstępu i zwiedzania. Na większości z nich obowiązują opłaty za wstęp, za wyjątkiem zwiedzania ruin (Ostrężnik i Bydlin). Koszt biletu waha się od kilku do kilkudziesięciu złotych za osobę. Zamki mają ograniczone godziny zwiedzania, wydłużone w sezonie letnim. W niektórych kasach bilety wstępu można opłacić wyłącznie gotówką!
  • Uzupełnianie zapasów
  • W tym regionie nie ma problemów z uzupełnieniem bidonów: w wielu miejscowościach napotkamy tuż przy szlaku małe sklepiki, a nawet parę marketów. Po drodze, w szczególności w okolicach zamków, jest wiele miejsc, gdzie można się pożywić: od budek z goframi i frytkami, przez pstrągarnie, po eleganckie restauracje.

Szlak Orlich Gniazd rowerem pokonamy w około 15 godzin – oczywiście z przystankami. Nasza propozycja to start z zamku w Olsztynie pod Częstochową, a finisz w Krakowie na bulwarach wiślanych pod zamkiem królewskim .

Jako pierwszy na trasie spotkamy zamek w Olsztynie.

Przebieg trasy

Olsztyn – Zrębice – Złoty Potok – Ostrężnik – Czatachowa – Mirów – Bobolice – Podlesice – Morsko – Zawiercie –  Zawiercie – Kromołów – Podzamcze – Ryczów – Smoleń – Bydlin – Cieślin – Golczowice – Jaroszowiec – Rabsztyn – Olkusz – Zawada – Paczółtowice – Krzeszowice – Tenczynek – Rudno – Frywałd – Kamyk – Brzoskwinia – Kleszczowo – Grzybowo – Balice – Szczyglice – Rząska – Kraków

koszty wyprawy rowerowej  

Orientacyjny  koszt dwudniowej wyprawy to około 300zł/dzień w zależności od ilości uczestników ( minimum 4 osoby maksimum 8 osób )

w cenie zapewniamy transport wszystkich rowerzystów i rowerów na start trasy i z powrotem , wsparcie techniczne i opiekę przewodnika rowerowego na trasie , a także transport bagażów w aucie technicznym które towarzyszy nam w czasie wyprawy

cena nie zawiera kosztów wstępów , noclegu i wyżywienia – te ustalamy indywidualnie wg. preferencji grupy co do standardu noclegu ( pole namiotowe , domki , pensjonaty )